Dane finansowe Grupy LEGO za pierwszą połowę 2023 roku. Jest znaczny spadek sprzedaży.

Pod koniec sierpnia Grupa LEGO opublikowała tradycyjne półroczne podsumowanie swoich wyników finansowych. Dane w raporcie obejmują okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 roku. Link do źródłowego raportu znajdziecie TUTAJ.

Spadek Zysków

Możemy zaobserwować w nich coś zupełnie nowego, a konkretnie pierwszy od co najmniej kilku lat spadek dynamiki wzrostu. Obroty Grupy LEGO wzrosły jedynie o 1% (łącznie przychody wyniosły 27.4 miliarda DKK), podczas gdy zysk operacyjny firmy spadł z poziomu 7.9 miliarda DKK do 6.4 miliarda DKK.

Inwestycje

Jednym z powodów tych zmian są ostatnie intensywne inwestycje Grupy, obejmujące budowę dwóch nowych fabryk (w USA i Wietnamie) oraz rozbudowę istniejących już inwestycji. Przyczyniła się do tego oczywiście obecna sytuacja na świecie i gwałtownie rosnące koszty surowców. Po wymienionych wyżej zmianach, wolne przepływy pieniężne wyniosły 1.1 miliarda DKK (spadek z 3.8 miliarda DKK).

Grupa LEGO podkreśla jednak, że całkowita sprzedaż wzrosła o 3%, pokonując ogólnie spadkową tendencję rynku zabawek.

Podsumowując wyniki, dyrektor generalny Grupy LEGO, Niels B. Christiansen, powiedział:  
„Jesteśmy zadowoleni z naszych wyników, biorąc pod uwagę, że dla branży zabawek było to trudne sześć miesięcy. Zapotrzebowanie na nasze produkty pozwoliło nam rozwijać się szybciej niż branża i znacznie zwiększyło nasz udział w rynku.”

Wyhamowanie wzrostu w Chinach

Przy stabilnej sytuacji na stałych rynkach (USA/EU) obecnie w Chinach sytuacja gospodarcza coraz bardziej się pogarsza, co skutkuje silną niechęcią do zakupów we wszystkich segmentach, co oczywiście skutkuje niższymi niż oczekiwane wynikami Grupy LEGO. Oficjalne liczby nie zostały jednak podane. Mimo wszystko Grupa LEGO chce zwiększyć swój zasięg sprzedaży detalicznej i obecność w Internecie w Chinach, aby dotrzeć do większej liczby konsumentów.

Rozbudowa sieci sklepów marki

W pierwszej połowie 2023 r. Grupa LEGO otworzyła 89 nowych sklepów, zwiększając ich łączną liczbę na koniec tego okresu do 988. (1 sierpnia 2023r. powstał już 1000 LEGO Store – San Antonio USA) Firma w dalszym ciągu zwiększa możliwości i wydajność w zakresie handlu elektronicznego na platformach własnych i partnerskich.

Cyfrowe doświadczenia klientów

Firma LEGO wprowadziła technologię, która poprawiła doświadczenia klientów w erze cyfrowej w ciągu pierwszych sześciu miesięcy. Technologia ta obejmowała: aplikację do obsługi punktów sprzedaży w sklepach LEGO oraz inne nowe narzędzia cyfrowe, które umożliwiają przepływ zamówień między magazynami w celu skrócenia czasu dostawy. Firma kontynuuje planowany rozwój swojego zespołu cyfrowego i spodziewa się, że do końca roku będzie zatrudniać około 1800 współpracowników cyfrowych w czterech głównych lokalizacjach: Billund, Kopenhaga, Londyn i Szanghaj.

Najpopularniejsze Serie

Tutaj tradycyjnie od paru lat, praktycznie bez zmian. Na rynku królują serie: Friends, Star Wars, Icons, Technic i City.

Zerowa emisja gazów cieplarnianych

Grupa LEGO w dalszym ciągu realizuje swoje założenia, mające na celu zmniejszenie jej wpływu na środowisko. Coraz częściej będzie można spotkać papierowe opakowania, czy to nowe opakowania na figurki CMF, ale także w zestawach, powoli wypierając stare opakowania foliowe. Co prawda nie jest to jeszcze tak często spotykane, ale ma się to wraz z biegiem czasu zmieniać.

0

Dodatkowo Grupa LEGO zamierza w ciągu trzech lat potroić wydatki na działania mające na celu zmniejszenie swojego śladu węglowego, w tym stosowanie bardziej zrównoważonych materiałów, szersze wykorzystanie energii odnawialnej i realizację celu, jakim jest redukcja emisji dwutlenku węgla o 37 procent do 2032 roku . Firma zobowiązała się również do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całym swoim łańcuchu dostaw co najmniej do 2050 r.

Zbyt duża ilość sporych zestawów

Jak mogliście zauważyć, LEGO pełną mocą weszło w segment Adults. W ciągu ostatnich lat, co roku ilość sporych zestawów D2C (Dedicated to Customer) zwiększała się. Część okazuję się także klapą projektową (jak chociażby 21337 Piłkarzyki, wycofywany już w tym roku.

Liczba droższych zestawów dość szybko rośnie i mało który fan ma możliwość zebrania ich wszystkich w swojej kolekcji. Grupa LEGO zaczyna to jednak dostrzegać i możemy sami zauważyć pewne małe zmiany, które mogą nam lekko nakreślić kierunek, w którym firma zmierza.

Zmiany widać chociażby w serii Ideas, w której zaczynają pojawiać się coraz mniejsze zestawy, w nieco bardziej przystępnych cenach. Fajnym przykładem będzie tutaj nowa Wioska Wikingów, która mimo sporej ilości elementów (2103 elementy) została wyceniona na 639.99zł. Podczas gdy zestawy 21060 Zamek Himeji (2125 elementów) oraz Concorde (2083) oba bez figurek zostały wycenione na odpowiednio 749.99zł oraz 949.99zł. Wchodzą tutaj jeszcze oczywiście zapewne licencje, ale miło widzieć choć lekki spadek cen tych kolekcjonerskich zestawów.

Można więc wysnuć wniosek, że Grupie LEGO bardziej zależy na kilkukrotnych zakupach za mniejsze kwoty, aniżeli pojedynczym zakupie za parę tysięcy.

A wy co sądzicie o obecnych wynikach LEGO?