LEGO opublikowało raport za 2022 rok. Mimo podwyżek sprzedaż wciąż rośnie.

Dzisiaj przyjrzymy się szczegółowo corocznemu raportowi LEGO z działań i zysków oraz zmian w firmie na przestrzeni 2022r. Został on opublikowany na stronie LEGO 7 marca. Artykuł jest na nim bazowany!

W 2022r. firma LEGO obchodziła 90. rocznicę powstania. Towarzyszyły temu różne akcje promocyjne, kampanie czy też zmiany w tematyce produktów.

Do najważniejszych zmian i wyników zaliczymy:

  • Przychody firmy wzrosły o 17 procent do 64,6 miliarda DKK.
  • Zysk operacyjny firmy wzrósł o 5 procent do 17,9 miliarda DKK. Zysk netto wzrósł o 4 procent do 13,8 mld DKK.
  • Wolne przepływy pieniężne wyniosły 9,3 mld DKK.
  • Udział w rynku wzrósł na całym świecie.
  • Na całym świecie powstało 155 nowych LEGO Storów (w tym 3 w Polsce)
  • Powstał pierwszy zestaw z papierowymi torebkami na elementy.
  • Koniec Serii Mindstorms
Podsumowanie najważniejszych zmian/wyników

Przychody firmy

Podsumowując cały 2022 rok, firma LEGO odnotowała wzrost przychodów o 17% do 64,6 miliarda DKK w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, uwzględniając wpływ kursów walut obcych. Firma po raz kolejny wybiła się na rynku i mimo problemów związanych z problemami z łańcuchami dostaw oraz wojną na Ukrainie, odniosła spore zyski. Przyczyniły się do tego oczywiście także wzrosty cen zestawów, jakie pojawiały się na przestrzeni całego roku.

Wyniki te były napędzane dużym popytem na portfolio firmy.

Dyrektor generalny Grupy LEGO, Niels B. Christiansen, powiedział:
„Rok 2022 był kamieniem milowym dla Grupy LEGO, ponieważ obchodziliśmy 90. rocznicę powstania. Nasze dobre wyniki pokazują, że LEGO System in Play jest bardziej odpowiedni i atrakcyjny niż kiedykolwiek wcześniej”.

„Osiągnęliśmy dwucyfrowy wzrost przychodów i wylądowaliśmy w tym roku powyżej oczekiwań dzięki wyjątkowemu wzrostowi w zeszłym roku i pomimo trudnych warunków rynkowych. Było to możliwe dzięki naszej odpowiedniej marce, fantastycznemu zróżnicowanemu portfolio, inspirującym doświadczeniom zakupowym i znakomitemu wykonaniu naszych zespołów”.

źródło: LEGO

Zysk operacyjny firmy wzrósł o 5% do 17,9 miliarda DKK, w porównaniu z 17 miliardami DKK w 2021 roku. Zysk netto wyniósł 13,8 miliarda DKK, co oznacza wzrost o 4% z 13,3 miliarda DKK w porównaniu z ubiegłym rokiem. 

Wyniki te zostały osiągnięte pomimo wzrostu inflacji i podwyżek kosztów materiałów, frachtu i energii. Wolne przepływy pieniężne wyniosły 9,3 mld DKK w porównaniu z 12,9 mld DKK w 2021 r., dzięki zwiększonym inwestycjom kapitałowym w obszarach takich jak moce produkcyjne.

Zmiany w portfolio

Sprzedaż konsumencka wzrosła w 2022 roku o 12%, osiągając wzrost we wszystkich głównych grupach rynkowych, ze szczególnie dobrymi wynikami w obu Amerykach i Europie Zachodniej.

Dzięki dużemu i zróżnicowanemu portfolio firma dotarła do większej liczby dzieci niż kiedykolwiek wcześniej. 48% produktów było nowych, zaprojektowanych z myślą o budowniczych w każdym wieku, o różnych pasjach i zainteresowaniach. 

źródło: LEGO


Najpopularniejszymi seriami LEGO w tym roku okazały się w kolejności: LEGO City, LEGO Star Wars, LEGO Icons, LEGO Technic i LEGO Harry Potter. Dziwi brak LEGO Friends w zestawieniu, które przez kilka ubiegłych lat utrzymywało się w czołówce.

Inwestycje strategiczne

W 2022 roku Grupa LEGO kontynuowała rozwój inwestycji w strategiczne inicjatywy, takie jak kanały sprzedaży detalicznej, innowacje produktowe, własne i partnerskie platformy sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych i internetowych, moce produkcyjne w tym zarówno rozwój jak i nowe fabryki, cyfryzacja i zrównoważony rozwój.

źródło: LEGO

W ciągu roku Grupa LEGO otworzyła 155 nowych sklepów pod marką LEGO, osiągając łączną liczbę 904 sklepów na całym świecie. Firma poczyniła również dalsze postępy w projektach zwiększania mocy produkcyjnych w trzech swoich fabrykach, rozpoczęła budowę nowej fabryki neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla w Binh Duong w Wietnamie i ogłosiła plany budowy fabryki neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla w Richmond w stanie Wirginia w USA, aby sprostać przyszłemu popytowi w obu Amerykach. Przyspieszył również inwestycje w transformację cyfrową w całej firmie, co przyniosło szerokie korzyści, w tym ulepszone doświadczenia online dla kupujących i partnerów oraz rozszerzone doświadczenia związane z budowaniem dla konsumentów.

źródło: LEGO

Wpływ na środowisko

W 2022 roku Grupa LEGO kontynuowała prace nad tym, aby jej działalność i produkty były bardziej zrównoważone. Firma zaczęła przechodzić na torby papierowe w pudełkach LEGO, dążąc do tego, by do końca 2025 r. wszystkie swoje opakowania wytwarzać z bardziej zrównoważonych źródeł (papierowe woreczki, ekologiczne taśmy do sklejania paczek, bardziej ekologiczne instrukcje etc.). W swoich fabrykach firma LEGO zainwestowała natomiast w redukcję odpadów i wykorzystanie energii słonecznej.

źródło: LEGO
źródło: LEGO

Dodatkowo Grupa LEGO cały czas pracuje nad rozwojem i zwiększeniem ilości klocków LEGO wykonanych przy pomocy trzciny cukrowej w zestawach.

źródło: LEGO

Wpływ na dzieci

Grupa LEGO angażuje się w poprawę reprezentacji i usuwanie stereotypów dotyczących płci w swoim portfolio i działalności marketingowej. W ciągu ostatniego roku firma wprowadziła do swoich zestawów LEGO postacie niepełnosprawne, a sam asortyment LEGO Friends został na nowo zaprojektowany, tak aby uczcić różnorodność i optymizm dzisiejszych dzieci.

źródło: LEGO


Dzięki działaniom firmy w zakresie odpowiedzialności społecznej, udało się jej dotrzeć do ponad 9,8 miliona potrzebujących dzieci i rodzin za pośrednictwem programów ,,Nauka przez zabawę” w lokalnych społecznościach z partnerami, takimi jak Save the Children i UNICEF.

źródło: LEGO

Podsumowując, z każdym rokiem Grupa LEGO notuje wzrost sprzedaży i popularności swoich produktów. Pamiętajmy jednak, że w ostatnich kilkunastu miesiącach mieliśmy kilka podwyżek prawie wszystkich zestawów. Te nowe też wychodzą w dużo wyższych cenach. Po raporcie widać jednak, że LEGO ma ogromną armię stałych klientów, którzy zaakceptowali nawet 40% podwyżki i nie przerzucili się na tańsze zamienniki duńskich klocków.