LEGO Train 9V, czyli królowa wszystkich klockowych pociągów. Poznajcie bogatą historię tych niesamowitych zestawów.

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat LEGO wydawało wiele zestawów z serii Train, a sporo z nich zasłużyło na miano legendy. Chyba każdy – nawet fan Space, Castle czy Pirates – marzył o dioramie LEGO Train na cały pokój. Jednak nie każdy wie lub pamięta, że na przestrzeni lat Duńczycy wprowadzali kolejne systemy kolejek, a najwięcej setów doczekała się seria 9V. I to właśnie ją zapewne będziesz najlepiej kojarzyć, bo gościła w katalogach od początku lat 90.!

Historia LEGO Train 9V

O ile system 9V zadebiutował w 1991 roku, to cała seria LEGO Train liczy już 55 lat! To właśnie w 1966 roku trafiły do sprzedaży pierwsze zestawy w systemie 4,5V. Ależ ten czas leci!

Pociągi 9V w kolejności chronologicznej:

Poszczególne systemy były sprzedawane równocześnie, ale rozbudowując swoją kolekcję Train należy mieć świadomość, że LEGO nie zadbało o wsteczną kompatybilność. O ile np. pociąg 4,5V pojedzie po torach 12V, to w drugą stronę już nie.

Skąd taki zachwyt nad systemem 9V? Może porównajmy wszystkie oferowane przez LEGO (dane liczbowe za bricklink.com):

  • 4,5V (1966-1986) – 65 zestawów; pociągi są zasilane bateriami R20 umieszczanymi w wagonie. Tory plastikowe, aż do 1980 roku niebieskie(sic!).
  • 12V (1969-1986) – 22 zestawy; pociągi są zasilane trzecią metalową szyną umieszczaną między plastikowymi szynami (identyczne jak w 4,5V). Bez dodatkowej szyny pociągi 12V nie pojadą.
  • 9V (1991-2006) – 103 zestawy; plastikowe szyny zostały zastąpione metalowymi – dzięki temu wyeliminowano konieczność używania baterii do zasilania (4,5V) i dodatkowej, mało estetycznej i realistycznej trzeciej szyny (12 V).
  • RC Train (2006-2020) – 27 zestawów; wprowadzenie nowych, krótkich torów zwiększających możliwości ich układania. Powrót do baterii zasilających i odejście od kabli, sterowanie przez Bluetooth.

Do powyższej listy można też dodać Monorail (1987-1994), ale to zdecydowanie temat na osobny artykuł, a także DUPLO. Informacje na temat liczby zestawów pochodzą z serwisu bricklink i nie zawierają dodatków, jak tory czy zwrotnice, a także szereg innych dodatków i akcesoriów (z których słynął zwłaszcza bardzo rozbudowany pod tym kątem w latach 80. system 12V), ale mogą zwierać zdublowane/reaktywowane sety, jak to miało miejsce np. u 9V.

Scenki Train 9V rozbudzały wyobraźnie w dawnych katalogach. Kiedyś to było!

Źródło: LEGO

Można powiedzieć, że z każdą dekadą LEGO Train wznosiło się na kolejne poziomy – lata 60. i 70. to okres dość prymitywnych i mało rozbudowanych pociągów, ale już od 1980 nabrały one rozmachu (12V, projektowane pod dopiero co wydaną minifigurkę). Jeszcze większego realizmu charakteryzują się zestawy 9V (i RC, ale te składają się z o wielu więcej elementów), a te po 2001 pachną nieco serią Model Team. No dobrze, ale które wydarzenia i zestawy LEGO Train 9V najbardziej zapadły w pamięć? Zdecydowałem się wybrać 5 najważniejszych roczników w dziejach 9V!

1991 – debiut 9V i Metrolinera

Źródło: LEGO

Metroliner (4558), reaktywowany później pod numerem 10001, to zdecydowanie model flagowy Train 9V w jego debiucie w 1991 roku! Składał się z 739 części i wyglądał wprost obłędnie. Trochę skromniej przy nim wypada pociąg towarowy (449 elementów), ale za to żółta stacja kolejowa i czerwona ciężka lokomotywa (Crocodile Locomotive 4551) robią bardzo dobrą robotę. Potrzeba było 11 lat, aby doczekać się lokomotywy o większej liczbie elementów! Zdecydowanie rok 1991 jest jednym z najważniejszych dla ery 9V – nie tylko z powodu jej powołania do życia, ale i dzięki świetnym zestawom.

Reklama LEGO Train z 1991:

Ciekawostka – cykl życiowy zestawów LEGO wynosi zazwyczaj 3 lata. Tyle właśnie figurują w oficjalnych katalogach. Jednak istnieje kilka wyjątków, jak właśnie oryginalny Metroliner, który doczekał się następcy dopiero w 1996 roku! Oznacza to, że miał szansę być podziwiany w katalogach (przynajmniej w wydaniu angielskim i… rosyjskim) w latach 1991-1995, a nie 1991-1993. Czapki z głów!

1993 – tylko 3, ale konkretne wagony

Źródło: LEGO

W 1992 roku wydano jedynie dodatkowe tory do 9V, a rok później tylko 3 nowe zestawy. Ale za to jakie! Bardzo ciekawy set z ciężarówką, dźwigiem mobilnym i dużym wagonem towarowym był bardzo bawialny, ładnie też wyglądała cysterna Octan. Ale to piętrowy wagon osobowy w malowaniu Metrolinera był prawdziwą gwiazdą Train nie tylko w 1993, ale i w całej bogatej historii LEGO!

Metroliner (tu lokomotywa w wersji alternatywnej) z Club Car w pełnej krasie:

Club Car (4547), który w 2001 roku doczekał się reaktywacji, jest dla wielu do dziś najlepszym wagonem turystycznym w historii LEGO. Elegancji nie sposób mu odmówić! Kto wie, może to właśnie z jego powodu Metroliner tak długo utrzymał się w katalogach? W końcu Club Car to jego luksusowy wagon. Jest wagon, musi być więc i cały pociąg.

1994 – w końcu piękny pociąg towarowy!

Źródło: LEGO

Tak naprawdę sam miałem problem z dokonaniem wyboru: czy wyróżnić rok 1994, a może 1995? Padło ostatecznie na tego pierwszego ze względu na bardzo ładny zestaw Freight Rail Runner (4564), który – jak na ironię – w katalogach przetrwał tylko 2 lata.

W 1994 roku wydano w sumie 3 zestawy 9V, ale pozostała dwójka niczym szczególnym się nie wyróżnia. Za to żółty pociąg towarowy z 579 elementów jest wg mnie najładniejszą lokomotywą do ciężkich transportów w 9V – ładniejszą nawet od tej z 1996. To oczywiście kwestia subiektywna, ale 4564 ma świetny design, świecące światła, arcyciekawe wagony towarowe i 8 kół napędowych (poprzednik z 1991 miał tylko 4!). Ta lokomotywa z silnikiem Diesla będzie ozdobą każdej dioramy LEGO Train! W zestawie nie zabrakło też ciekawej ciężarówki z wyciągarką, którą pewnie będziesz kojarzył z legendarnego zestawu Town 6668!

1996 – 2 bardzo duże pociągi i nie tylko

Źródło: LEGO

W 1996 roku przyszła wreszcie – dla wielu niestety – zmiana warty i Metrolinera zastąpił Cargo Railway (4559) składający się nawet z większej liczby elementów (739 vs 814). Mimo ładnej kolorystyki nie każdemu może spasować patent na modułowe kabiny. Nie wygląda on realistycznie, a wcześniejsze pociągi LEGO mogły przecież rywalizować pod względem realizmu z popularnym PIKO! Ale to nie Cargo Railway rozdawał główne karty w 1996 roku.

Był nim olbrzymi, bo składający się z aż 901 części, Freight and Crane Railway (4565). To największa “ciuchcia” LEGO Train 9V! Nie tylko sama lokomotywa i duże wagony robią wrażenie, ale też stacja przeładunkowa z dwoma żurawiami, działającą wagą(!) i płytką drogową. Wow! Dla wielu to właśnie ten set jest najlepszy w całej historii LEGO Train. Obecność dwóch nowych pociągów, a także stacji z peronem (praktycznie nieróżniąca się wyglądem od tej z 1991, tylko zmieniono żółty kolor na czerwony) i ładnego przejazdu drogowego sprawia, że po 1991 roku to właśnie 1996 jest najważniejszy w historii systemu 9V!

2002 – lokomotywa Santa Fe!

Źródło: LEGO

Wkraczamy w XXI wiek! W 2002 roku premierę miał piękny zestaw Santa Fe Super Chief, liczący – w zależności od edycji limitowanej bądź nie – 430-427 elementów. To największa lokomotywa w dziejach 9V, większa nawet od wydanego rok później całego(!) zestawu High Speed Train (4511), a więc ekspresowego pociągu pasażerskiego.

Ale pociąg Santa Fe (10020) to nie tylko dużo części jak na owe lata, ale naprawdę piękne wzornictwo. LEGO od 2001 roku zaczęło tworzyć lokomotywy i pojedyncze wagony w inny sposób, bardziej przypominający sety Model Team. I bardzo dobrze, bo poziom zestawów z lat 1997-1999 (w 2000 nie było żadnej nowości) jest raczej dyskusyjny. Santa Fe ma świetnie wyprofilowane linie i piękną czerwono-szarą kolorystykę złamaną przez żółte wstawki. Malowanie i wysoki poziom detali nie jest wynikiem przypadku – pociąg Super Chief istniał naprawdę i obsługiwał m.in. historyczną linię Santa Fe! Przeczytasz o nim. choćby w angielskiej Wikipedii. LEGo musiało więc zadbać o realizm.

W 2002 roku wydano też pod nowymi numerami katalogowymi pociągi i wagony znane już w 2001. Co działo się później? W 2003 było prawie 10 zestawów, ale nie zdobyły one statusu kultowych. W 2004 powstała m.in. kolejna lokomotywa z Santa Fe (Burlington Northern Santa Fe, nr 10133, 400 elementów). Wartym odnotowania jest premiera Holiday Train (10173) w 2006 roku, a więc klasycznego pociągu o napędzie parowym. Składał się on z aż 936 elementów i posiadał 7 minifigurek. Było to ostatnie tchnienie 9V – po tym czasie LEGO skupiło się na systemie RC Train.

Jeżeli podoba Ci się nasza praca, możesz wesprzeć nasz portal kupując klocki LEGO

z naszych linków afiliacyjnych. Nie ponosisz z tego tytułu dodatkowych opłat.

ALLEGRO

CENEO